Concertrecensie

Wij waren enorm blij met deze prachtige recensie van één van onze vaste gasten, Homero Rivera!
Violist Thailo van Ree en zijn groep in Het Muzieklokaal
Op een herfstmiddag kom ik aan bij Het Muzieklokaal een Sanne, in de bar, begroet me. Ik neem plaats aan een lege tafel; vervolgens brengt Talitha mij een frisdrank. Buiten op de gracht aan de Vecht geniet een echtpaar in hun boot van de zon, de blauwe hemel en de aangename bries. Zoals gewoonlijk komen musici zondags in dit lokaal om ons te laten genieten van hun kunst.

De violist Thailo van Ree en zijn groep, gitaar, contrabas en percussie spelen muziek van Piazzolla. Het zijn tangoarrangementen, muziek die Europa bereikt heeft vanuit de Nieuwe Wereld. Als ik deze muziek beluister heb ik heimwee. Het doet me denken aan mijn eerste liefde, toen ik haar gedichten voorlas zittend op een rots aan een strand bij Lima. Dan denk ik aan haar tedere glimlach, haar heldere ogen en haar zachte kusjes.

Niet alleen de melodische klanken van de viool voeren mij ver terug naar een andere wereld maar ook de juiste interpretatie van Piazzolla, weergegeven door de groep. Thailo is een getalenteerde violist, en zijn groep bestaat uit jonge musici die genieten van de muziek die zij spelen en zij brengen het over met grote professionaliteit.

De tango’s en de milonga’s gaan en komen en ik herinner me de besneeuwde bergen, de kleurrijke vogels, alle geografische kenmerken van mijn land, en de warmte van mijn volk dat ik mis.

Deze middag is een prachtige muziekmiddag, vol van herinneringen, in een aangename atmosfeer met een publiek dat enthousiast applaudisseert aan het eind van ieder nummer. Ik wens Thailo en zijn groep veel succes en een goede ontvangst van hun nieuwe CD. Dank aan Het Muzieklokaal, dat het mogelijk maakt deze muziekbijeenkomsten iedere zondagmiddag en donderdagavond, sinds meer dan een jaar, in Utrecht te houden. Wij juichen dit initiatief toe.